Jump to content

Wędzarnia frakcia


Recommended Posts

Witam wszystkich zadymiaczy! Dobrze, że trafiłem na Wasze (nasze :tongue: ) forum, bo wędzarnia od dawna chodzi mi po głowie. Przejrzałem sporo projektów oraz opracowanie Andyandy'ego. Przelałem swój pomysł do pro100 i wyszła mi wędzarnia jak u bogaczykk-a;) Jednak wprowadziłem pewne zmiany i w związku z tym chciałbym się z Wami nimi podzielić. 

 

Cała wędzarnia zbudowana z cegły klinkierowej. Palenisko i komora z pełnej, murek pod blat z dziurawki.\

eyjnZq.jpg

 

 

Głębokość paleniska 3,5 cegły (ok 90 cm), szerokość 4 cegły (104 cm)

HmSlnu.jpg

http://imagizer.imageshack.us/v2/389x616q90/631/mDo3fE.jpg

 

Komora wyłożona deską na podbitkę pióro-wpust grubośc ok 2 cm.

Drzwi do komory + paleniska - na wzór z projektu (allegro + znajomy stolarz)

Strop zgodne z zaleceniami Andyandy'ego

Komin - tu sprawa wciąż otwarta. Skłaniam się ku rozwiązaniu bogdana-b ( tylny kanał z klapą), chyba, że ktoś podpowie lepsze rozwiązanie?

NA2kuH.jpg

Pokrycie dachu wciąż jest tematem otwartym.

 

Wszystkie rady i wskazówki mile widziane ;)

 

frakcio

Link to comment
Share on other sites

Jeżeli będzie wiało od strony otworu dymowego to o wędzeniu mowy nie ma. Trzeba dorabiać specjalną "faję" którą zakłada się w takich wypadkach na ten otwór dymowy, i tworzy się w ten sposób normalny, regularny komin,który pozwala na wędzenie przy wiatrach wiejących niezależnie z której strony. tylko po co komplikować sprawę i obiekt oszpecać. Albo więc otwory ze wszystkich stron jak pisze Kazior, lub wędzenie tylko przy "dobrych wiatrach" lub "faja" którą można obejrzeć u innych kolegów na forum, lub odpowiednio zrobiony normalny komin. Wybór w każdym bądź razie jest.

Link to comment
Share on other sites

Nie mniej jest to bardzo ładny i ciekawy architektonicznie projekt łączący w sobie zalety paleniska bezpośredniego, posiadający tak potrzebny blat roboczy który to może być również blatem do postawienia na nim "Grilla" , nie posiada zarazem tych tak krytykowanych cech nielubianego i wyśmiewanego "kibelka". Okazuje się że można, trzeba tylko trochę, pomysłu, wyobraźni, no i trzeba "chcieć" przede wszystkim. Brawo Frakcio za ciekawy projekt wart powielenia i myślę że kwalifikuje się on zdecydowanie jako doskonały projekt na nową tytułową stronę którą realizuje obecnie Maxell i poszukuje dla niej ciekawych rzeczy.

Link to comment
Share on other sites

Dzięki wielkie za odpowiedzi  :) 

sverige2 myślę, że Twoja podpowiedz dot. komina jest słuszna. Zastanawiam się tylko w jaki sposób połączyć estetykę z funkcjonalnością. Trudno mi sobie wyobrazić otwory w murze. Musiałyby być one na frontowej i tylnej ścianie, ale ponieważ dach 'wystaje' po ok 15 cm, to dym go osmoli i oszpeci. A komin.. na drewnianym daszku? Czy masz może pomysł, jak mógłby wyglądać i z czego go zrobić?

Link to comment
Share on other sites

Kominek powinien być tylko i wyłącznie drewniany, niezbyt wysoki ok. 20-25 cm. wysokości, aby nie wytwarzać tego niepożądanego efektu, jakim jest tzw. "cug kominowy",otwór wewnętrzny też nie powinien być za mały. Gdzieś powiedzmy w okolicach pomiędzy 20x20 a 25x25 cm. Taki niewielki kominek po środku zadaszenia komory wędzarniczej na pewno tylko doda temu i tak już ładnemu projektowi, jeszcze więcej charakteru i swoistego uroku.

W jednej z moich wędzarni tej  wędzarnia w Szwecji, tak to wygląda, i sprawdza się znakomicie.


A tak wygląda druga  wędzarnia znajdująca się w Ciechocinku i działa również rewelacyjnie.

post-49725-0-16144300-1406372186_thumb.jpg

post-49725-0-03807600-1406372730_thumb.jpg

Edited by sverige2
Link to comment
Share on other sites

Dzięki sverige2! Poprawiłem projekt wg Twojej wskazówki i wyszło bardzo ładnie. Jeszcze tylko muszę jakoś szyber wmontować (komin będzie na wysokości ok 2,5m), ale pewnie pomysł się znajdzie. W tygodniu rozpocznę budowę  :)

 

post-66166-0-35723600-1406378483_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

No teraz :thumbsup: . Szyber w kominie robisz z kawałka dopasowanej deski osadzonej na ośce poprzecznej zrobionej z pręta fi 10 mm. Można nad kominkiem umieścić jeszcze mały dwuspadowy daszek aby nie padało do środka w czasie deszczu. Nie zapomnij też o wybiciu komory deskami, bo to bardzo znacznie podnosi komfort pracy. Ogólnie :clap: . Można też zrobić projekt z powiedzmy ok.dwukrotnie przedłużonym blatem, pod blatem będzie sporo miejsca na drewno i akcesoria , będzie wtedy  przypominała nieco swym wyglądem "Minorówkę", a większy blat na pewno znajdzie uznanie wśród kolegów, bo to rzecz bardzo pomocna przy wszelkiego rodzaju  "zadymach" i "grillach", tak więc pokuś się może o wykonanie i zamieszczenie tego drugiego, przedłużonego projektu, jestem pewien że oba warianty, krótszy i dłuższy, w zależności od miejsca i potrzeb, znajdą wielu naśladowców, bo to autentycznie bardzo udany  i potrzebny na forum projekt :D .

Edited by sverige2
Link to comment
Share on other sites

W załączniku projekt z wersją poszerzonego blatu. Szerokość na 5 cegieł ( sam blat ok 1,2 m).

 

Zapomniałem dodać o pewnej zmianie. Całość (względem projektu z wymiarami) podniosłem o 1 cegłę oraz wypełniłem dół paleniska cegłami w celu jego sprawnego czyszczenia. 

post-66166-0-63208900-1406410177_thumb.jpg

post-66166-0-31031700-1406410178_thumb.jpg

Edited by frakcio
Link to comment
Share on other sites

Teraz to naprawdę "super" :thumbsup:, co się zaś tyczy samego paleniska, to nie musi być ono tak wysokie. Całkowicie wystarcza jeżeli zrobisz na czterech cegieł powyżej górnej krawędzi drzwiczek. Myślę że ten projekt zasługuje na to aby stać się flagowym modelem WD, ponieważ spełnia właściwie wszystkie pożądane kryteria i oczekiwane założenia, a więc,

1. Palenisko bezpośrednie

2. Blat roboczy

3. Zadaszenie

4. Bardzo ładny wygląd

Czegóż więcej można chcieć. To już nie jest ten tak bardzo nielubiany przez niektórych "Kibelek" czy "Sławojka", a jednak spełnia założenia i konieczne wymagania wędzarni z paleniskiem bezpośrednim trafiający chyba prawie we wszystkie gusta.

Teraz najzwyczajniej koledzy mają wybór, dla tych którzy lubią kanałowe, jest "Minorówka". Dla tych zaś którzy preferują palenisko bezpośrednie, jej jak by można rzec odpowiednik.

Co tu więcej można powiedzieć, chyba tylko tyle :clap: :clap: :clap:.

Edited by sverige2
Link to comment
Share on other sites

Dzięki :)  Mam nadzieje, że sama realizacja nie będzie odbiegać od projektu :laugh:

Zastanawia mnie jeszcze kwestia skroplin w takim kominie. będą się osadzać na ścianach komina oraz na szyberze, a to nie wróży dobrych wędlin  :hmm:  Miałeś z tym problem w swoich wędzarniach?

Ewentualnym rozwiązaniem byłby komin z tyłu, zamiast otworu który planowałem na początku. Ostateczna decyzja przyjdzie pewnie z czasem  :tongue:

Oba rozwiązania poniżej

post-66166-0-16813300-1406458372_thumb.jpg

post-66166-0-94041000-1406458372_thumb.jpg

post-66166-0-10624700-1406459053_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Do czego Ci ta faja z tyłu., tylko powiększy ciąg kominowy,bo wydłuża drogę spalin (dymu), chyba że chcesz "tworzyć wynalazki" ??? Krótki kominek osadzony centralnie powoduje doskonały rezultat niezależnie od kierunku wiatru i w każdych warunkach pogodowych. Krótki schowany za plecami nic nie daje, aby działał tak jak chcesz to osiągnąć musiał by być nieco wyższy od dachu, ale wtedy jego długość będzie w sumie dwa razy dłuższa niż tego krótkiego centralnego kominka i "cug kominowy" gwarantowany. Nic się nie będzie osadzać, a jeżeli ktoś Ci takie rzeczy opowiada to znaczy że o wędzeniu wie niezbyt wiele i słuchać takich porad nie ma co. Chyba nie czytasz dokładnie o czym piszę. Po to właśnie kominek ma być drewniany, bo nie powstają w nim skropliny. Wnętrze komory też powinieneś wyłożyć deskami, i to wszystko co powinieneś zrobić.

PS. Właśnie taki daszek jak pokazujesz powinien być nad kominkiem dla większego komfortu :thumbsup: .

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Budowla rozpoczęta. Płyta o wymiarach 200 cm x 110 cm + strop.

I tu rodzi się pierwsze pytanie. Czym odizolować fundament? Przeanalizowałem kilka możliwości:

  • papa - zewsząd słyszę głosy, że to fatalne rozwiązanie, bo będzie śmierdziało,
  • czarna folia - to samo..
  • izolacja chemiczna (bitumiczna) - również fatalnie, ze względu na zapach przy wypalaniu.

No i co z tym fantem zrobić?  :hmm:  Palenisko będę miał wyłożone zwykłymi cegłami, więc jest już jakiś odstęp od fundamentu. Skłaniam się ku rozwiązaniu: pod klinkier papa, pod paleniskiem - cienka warstwa kleju wodoodpornego elastycznego do płytek (został po remoncie). Ktoś ma podobne rozwiązanie? Sprawdza się?

post-66166-0-81041500-1407420809_thumb.jpg

post-66166-0-44039600-1407420812_thumb.jpg

post-66166-0-81387300-1407420814_thumb.jpg

post-66166-0-55263500-1407420816_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Wodoodporny to nie znaczy izolacyjny . Praktycznie tania izolacja jest na bazie bitumów (tej nie chcesz)  ,  droższa  to szlamy mineralne : http://www.netweber.pl/weber-technologia-deitermann/produkty/izolacje-mineralne-szlamy-uszczelniajace.html  nie wiem  czy są  odporne na temperaturę (pytanie jaka będzie w  tym miejscu gdzie bedziesz ją  stosował . Zadzwon do deitermanna maą duzą wiedze i coś moze Ci poradza . Szlamy mineralne są rowneiż innych producentow (ja bralem od nich , jestem zadowolony ) .   


Szlamy mineralne są  dopuszczone do kontaktu z wodą spożywcza (służą do izolacji miedzy innymi  zbiorników na wodę pitną )  wiec  z tej strona naj bardziej przyjazną izolacją , nie wiem tylko jak wytrzymałe są na temperaturę -są na bazie cementu portlandzkiego  , ale spytaj producenta

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Cześć Wszystkim!

 

Z niemałymi przerwami prace mojej wędzarni posuwają się naprzód! W tej chwili wymurowałem już prawie całą wędzarnie. Został do zrobienia dach + ocieplenie komory, ale to najwcześniej w przyszłym tygodniu.

Poniżej zdjęcia prac do wysokości stropu. Jak znajdę chwilę, to zgram i przedstawię aktualne zdjęcia.

 

Przejrzałem ofertę szlamów mineralnych.. Cenowo odstrasza.. a i producent w cale nie gwarantuje, że to się sprawdzi dla wysokich temperatur(informacja z infolinii). Dlatego postanowiłem pod cegły dać zwykłą blachę nierdzewną..

 

Pozdrowienia  :D

post-66166-0-69336200-1412860538_thumb.jpg

post-66166-0-86522700-1412860539_thumb.jpg

post-66166-0-07510600-1412860541_thumb.jpg

post-66166-0-13558900-1412860542_thumb.jpg

Edited by frakcio
Link to comment
Share on other sites

Zaczyna wyglądać naprawdę bardzo pięknie. Rób pełną dokumentację postępującej budowy, gdyż będzie to na pewno wspaniały zarówno architektonicznie, jak też użytkowo obiekt godny polecenia i powielania przez innych kolegów, tych którzy doceniają walory i zalety  paleniska bezpośredniego, lecz nie mogą się pogodzić z formą "Kibelka" jako dekoracji swych posesji. To autentycznie wspaniały projekt i super wykonanie :thumbsup::clap: .

Edited by sverige2
Link to comment
Share on other sites

Jedyny błąd wg. mnie aczkolwiek uważam go za bardzo istotny,  to zmniejszenie powierzchni blatu roboczego w stosunku do tego co jest na projekcie, raz że taki króciutki nie wygląda ładnie, bo całość traci proporcję, a dwa to że większy na pewno bardzo pomaga w trakcie pracy, wędzenia i nie tylko.

Link to comment
Share on other sites

Gen, wyraziłem tylko swoją opinię odnośnie porównania projektu wstępnego w wersji szerszej, (szerokość blatu 1.2 m.) a stanu realizacji i tyle. Czy by się zmieścił, patrząc na fotkę 1,5-2 cegły ? Na pewno by się zmieściły, a obiekt by zyskał niepomiernie. Ale tak czy inaczej fajnie jest :thumbsup:. Każdy następny kolega który zechce projekt powielić, może  dokonać wyboru, wersji jaka mu bardziej odpowiada, z blatem szerszym lub węższym :D .

Edited by sverige2
Link to comment
Share on other sites

@sverige2 dzięki za tak przychylną opinię mojej wędzarni ;) szerokość blatu została zmniejszona po pierwszej przymiarce (cegły na trawniku) ze względu na taką a nie inną decyzję mojej drugiej połowy ;)

 

dyzio jestem bardzo ciekaw Twojej uwagi. Co można było zrobić inaczej?

 

Nie robię zdjęć co chwilę. Myślę, że bardziej wartościowe są zdjęcia z kolejnych etapów budowy, dlatego nie ma ich aż tak dużo. Postaram się za to nadrobić dokumentację opisem.

Tutaj muszę jeszcze wspomnieć, że remonty - owszem, kilka swoich miałem, ale tego typu konstrukcja, murowanie to dla mnie zupełnie nowe doświadczenie. Jeśli więc ktoś ma uwagi/zastrzeżenia/rady to proszę śmiało pisać. Na pewno komuś się to przyda.

 

Tak więc podsumowując moje przemyślenia i kolejne etapy budowy:

  1. Dziura pod płytę została wykopana na ok 50 cm + drugie tyle w 6 stopach (rogi + środki szerokości wędzarni). Całość poprzeplatana zbrojeniem ɸ 8 + ɸ 6.
  2. Strop betonowy wylany został oddzielnie, na palecie. Wysokość 10 cm. Na środku rura ɸ 23 cm długość 12 cm (taką mieli w sklepie. btw. mieli tam polew, bo chciałem 12 cm z rury którą musieli suwnicą pod piłę dostarczyć ;]). Wokół  rury, w 4 miejscach dodałem 4 małe kształtowniki o przekroju kwadratu (nie miałem okrągłych). Mam zamiar deflektor osadzić na 4 prętach gwintowanych właśnie w tych kształtownikach. Dzięki temu zawsze będę mógł to zdemontować (jest to pomysł Andyandy'iego). Całość wzmocniona dużą ilością zbrojenia ɸ 6.
  3. Na przeschniętej płycie zrobiłem przymiarkę cegieł, a następnie pod nie dociąłem blachę nierdzewną (wystaje po 3-4 cm z każdej strony cegły).pod blachę dałem trochę zaprawy + na blachę również (cienką warstwę) i na to osadziłem pierwszą warstwę. Cegła klinkierowa pełna (palenisko + komora) i dziurawka (pod blat).
  4. W celu wzmocnienia konstrukcji, co jakiś czas kładłem na cegłach pręty zbrojeniowe.
  5. Osadziłem drzwiczki do paleniska kołkami. Nad nimi wmurowałem wygięty w łuk płaskownik (grubość 4 mm).
  6. Fugi robiłem zgodnie z zaleceniami fachmanów z internetu ;) - po przeschnięciu zaprawy (tzw. test mokrego kciuka) rurką z węża ogrodowego wyrównywałem fugi.
  7. Rozważałem, czy na tylniej ściance pod blatem zrobić dziurę (pod blatem będzie drewno). Na ta chwilę zrezygnowałem z pomysłu. Jeśli będę miał problem z wilgocią, to wykuję dziurę.
  8. Za radą innych użytkowników palenisko podniosłem o jedną cegłę. W środku będą poukładane cegły (pełne i dziurawki - co zostanie) a wszystkie szczeliny zasypane i wyrównane piaskiem.
  9. Strop został położony na cegłach. Zachodzi ok 3 - 4 cm na cegły. Ponieważ nie do końca wyszedł mi poziom tej warstwy i strop trochę się ruszał, dałem pod niego zaprawę. Następnie obłożyłem go jedną warstwą cegieł (przyciętych na całej szerokości). Między stropem i cegłą zostawiłem 5 - 10 mm szczelinę. Strop wystaje ok 3 cm nad cegłę. Kolejną warstwę przycinałem na 'schodek', tak by część zachodziła na cegłę, a część byłą już nad stropem. Każda z tych warstw była wzmocniona prętami ɸ 6.
  10. W 4 warstwie od stropu, w prawej ścianie komory, wmurowałem rurkę metalową. Przez nią puszczę łańcuch lub linkę do regulacji otworu dymnego. Dalej to już proste - murowanie dziury pod drzwi, aż do łuku.
  11. Łuk wykonałem z cegły dziurawki - żeby był lżejszy oraz aby się to mocniej trzymało. Na łuku dodałem dodatkowo wygięte pręty zbrojeniowe.
  12. Przygotowałem kantówki (6cm x 6cm) z których zrobię konstrukcję dachu. Na dachu będą deski pióro-wpust 16 mm. Całość przemalowana lakierobejcą.

 

Co zostało do zrobienia:

  1. Skręcić dach + komin.
  2. Domurować fragment muru nad łukiem (i analogicznie z tyłu).
  3. Położyć gont na dachu.
  4. Środek komory wyłożyć deskami (zwykłe, nieszlifowane). poskręcać wkrętami.
  5. Obudować 'górę' komory deskami, tak, aby dym nie leciał na (już pomalowane) deski z dachu.
  6. Obudować ścianki komory blachą nierdzewną 0.5 mm. – Tego właściwie miałem nie robić, ale za radą użytkownika Adek zmieniłem zdanie (link).
  7. W wolnej chwili - obsypię ziemią fundament aby go nie było widać.
  8. W przyszłym roku - kafelki na fundament.
  9. Kiełbaski/szyneczki i inne pyszności!! J

post-66166-0-86877300-1412935673_thumb.jpg

post-66166-0-23280900-1412935675_thumb.jpg

post-66166-0-41024100-1412935677_thumb.jpg

post-66166-0-10715000-1412935679_thumb.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
×
×
  • Create New...