Jump to content

Pierwsze wędzenia i nie wszystko poszło OK

tomadyna

Recommended Posts

Witam serdecznie;

Jestem początkującym zadymiaczem, a raczej niemowlakiem w tym zakresie.

Zrobiłem 2 wędzenia w obu to były ryby.

1) Pstrąg tuszki i płat łososia - wędzenie ciepłym dymem, w końcowej fazie podniesienie temperatury na dym gorący. I wszystko wyszło OK.

2) płat łososia - wędzenie zimnym dymem (temperatura bliska 28 stopni) - 2 x 8 godzin. Efekt jest mizerny, Ryba jakby ma spieczoną/ wyschnięty wierzch a środek jest jakby rozgotowany, można więc łososiem smarować kanapki ;-). W załączeniu zdjęcie tej porażki ;-( post-73611-0-99174900-1432500936_thumb.jpg

Pytanie dodatkowe:

Dlaczego tak istotna jest ilość solanki do peklowania ? Skoro robię określone stężenie solanki, to co przeszkadza by było tej solanki trochę więcej niż 40% a będzie łatwiej przykryć mięso podczas peklowania ?

Skoro robię określone stężenie solanki, to co przeszkadza by było tej solanki trochę więcej niż 40%

Solanka wraz z zanurzonym w niej mięsem tworzą układ, który dąży do równowagi.

Czyli sól migruje do mięsa i tym samym stężenie soli w solance obniża się wraz z upływem czasu.

Przykładowo:

1.  1kg mięsa + 0,4l solanki 10% wymaga 4dkg soli. Po wyrównaniu stężenia soli mamy max stężenie soli w mięsie na poziomie 2,85%

2.  1kg miesa +1l solanki 10% wymaga 10 dkg soli. Maksymalne stężenie soli w mięsie, jakie możemy uzyskać to 5%

3. W czasie peklowania z mięsa wypłukiwane są białka do wody. Im tej wody więcej tym bardziej "wyjałowiamy" mięso.

Skoro robię określone stężenie solanki, to co przeszkadza by było tej solanki trochę więcej niż 40%

Solanka wraz z zanurzonym w niej mięsem tworzą układ, który dąży do równowagi.

Czyli sól migruje do mięsa i tym samym stężenie soli w solance obniża się wraz z upływem czasu.

Przykładowo:

1.  1kg mięsa + 0,4l solanki 10% wymaga 4dkg soli. Po wyrównaniu stężenia soli mamy max stężenie soli w mięsie na poziomie 2,85%