terroirPL Posted May 30, 2011 Report Share Posted May 30, 2011 Studiuję forum (za mną już prawie połowa), ale to jeszcze potrwa, więc postanowiłem nie czekać na zakończenie lektury tylko rozpocząć własne eksperymenty. Ponieważ jestem wybitnie leniwy, mam dwie lewe ręce i cierpię na permanentny brak czasu, szukam rozwiązań najprostszych i najmniej pracochłonnych. Na początek poszła karkówka - dojrzewająca a'la parmeńska. Jestem zadowolony z wyniku, ale mam uwagi: - za dużo kolendry, mało innych aromatów - zbyt krótkie dojrzewanie (było 4tygodnie) - dominujący tłuszcz trochę psuje efekt Równocześnie spróbowałem wędzenia. Wybrałem wersję bezpieczną dla początkujących: dymogenerator. Co prawda urządzenie odbiera zadymianiu połowę uroku, ale ma też zalety: - niezwykle je upraszcza i pozwala uniknąć wielu błędów wynikających z braku doświadczenia - oszczędza drewno - w przyszłości zamierzam wędzić winoroślą a to wciąź towar deficytowy - daje możliwość kontrolowanego dodawania przypraw (np. ziaren jałowca, ziela angielskiego ... ) Jako komorę wykorzystuję grillokominek wbudowany w ścianę domu. Palenisko zamknąłem prowizorycznie płytą, przysłoniłem komin i zadziałało. Oczywiście takie rozwiązanie pozwala jedynie na wędzenie dymem zimnym; ale to mi w zupełności wystarcza (na razie). Konstrukcję rozbuduję na pewno o proste ogrzewanie (grill elektryczny?), tak żeby można było uzyskać +20stopni w stosunku do temperatury otoczenia. W zimie umożliwi to wędzenie w ogóle, w lecie pozwoli wędzić dymem ciepłym. Całość uzupełniłem własnym młodym winem gronowym. Wynik na zdjęciu poniżej (smak był lepszy niż wygląd). Jak na pierwsze próby, było dobrze - a będzie jeszcze lepiej . Zaczynam wierzyć, że rzemiosło wędzarnicze* jest umiejętnością dostępną dla zwykłego śmiertelnika, jeszcze kilka prób i powinienem tworzyć naprawdę poprawne wędliny. *Oczywiście tak łatwo jest tylko na poziomie rzemieślnika-amatora bez odrobiny samokrytyki, sztukę wędzarniczą pozostawiam Dziadkowi, Bagno, ... i